Pradžia Naujienos Naujienų archyvas

Grįžus iš Danijos ir Švedijos

Spausdinti

Liepos 6-15 dienomis beveik pusšimtis Lietuvos dendrologų ir dendrobičiulių keliavo po Daniją ir Švediją autobusu.

Liepos 6-osios ryte išvažiavome į Rygą. Kelios laisvos valandos po miestą. Vakare keltu išplaukiame į Stokholmą. 21.00 val. Lietuvos laiku kelto denyje drauge su kitais lietuviais denyje sugiedojome Tautinę giesmę. O ryte, liepos 7 dieną jau būname Stokholme. Apžiūrėjome Švedijos sostinės įžymybes, tarp kurių buvo ir Karalių rūmai, įvairūs kiti rūmai, senamiestis, salos ir kt.

Pirmasis aplankytas sodas -  Bergius botanikos sodas, esantis šalia Stokholmo. Tai nedidelis, mielas sodas, natūraliai įsiliejantis į gamtos peizažą. Kol kas orai karšti ir visai nepanašūs į skandinaviškus.

Po pietų vykstame į Uppsalos miestelį. Beveik valanda kelio ir mes jau garsiojo švedų botaniko Karlo Linėjaus botanikos sodelyje. Jis tik 1 ha dydžio; ir paliktas toks pat kaip K.Linėjus jį sukūrė prieš beveik 300 metų. Po to - į Uppsalos botanikos sodą. O sodas jau virš 14 ha dydžio. Augalų įvairovė didžiulė, bet kaip visuomet trūksta laiko viską išsamiai apžiūrėti. Ne vienas iš keleivių dar norėtų čia sugrįžti.

Liepos 8-osios  ūkanotą rytą atvažiuojame į Drottningholm rūmų karališkąjį parką netoli Stokholmo. Tai viena iš Švedijos karališkosios šeimos rezidencijų. Kai kuriems pasiseka pamatyti kaip preciziškai keičiasi rūmų sargyba. Parkas didelis - dalis jo yra ir peizažinio stiliaus, ir reguliaraus. Orai pradeda prastėti.

Po šio parko pasukame link Švedijos gilumos. Po kelių valandų pasiekiame Linköping botanikos sodą. Sodas nedidelis, bet gražiai sutvarkytas. Yra stiklinė prizmė-kavinė. Laukiame pažadėtojo fontano muzikos ir šviesų reginio, bet kažkodėl nieko neįvyksta, tik pradeda lyti. Po to vėl važiuojame tolyn kelis šimtus km., link Göteborgo. Nakvynė "Formula 1" viešbutyje. Kai kuriems keleiviams tai pirmoji pažintis su "Formulės" viešbučiais Wink...

Liepos 9 diena. Göteborgo botanikos sodas didžiulis, net 175 ha ! Tiesa, nemažą jo dalį sudaro natūralios gamtos rezervatas. Bet ko gero, tai vienas didžiausių sodų Švedijoje pagal taksonų kiekį. Tikrai gražiai sutvarkytas, augalai su etiketėmis, daug lankytojų, padaro didelį įspūdį.

Po Göteborgo - vėl į kelią. Važiuojame beveik 300 km Šiaurės jūros pakrante. Pasiekiame Lundą ir jo botanikos sodą. 8 ha dydžio, bet apžiūrėti tenka visai neilgai, nes reikia skubėti į Malmę, ten mūsų laukia  ekskursija ant stogo.

Malmės miestelis prie pat jūros (ir vėjai vis stipresni), visai netoli Danijos. Apsilankome Skandinavijos želdinamų stogų institute, apžiūrime kaip reikia tvarkyti lietaus nuotėkų vandenį, kaip apželdinti stogą nereikliais augalais.

Ir vakarop iš Švedijos važiuojame tiltu per jūrą į Daniją. Tiltas, kertantis Baltijos ir Šiaurės jūrų sandūrą tikrai įspūdingas - net 14 km ilgio, o keletą kilometrų net važiuojame tuneliu po vandeniu.

Kopenhagos centre vakare aplankome pramogų parką - Tivolio sodus.

Liepos 10-osios rytą, padedami gidės, susipažįstame su Kopenhagos įžymybėmis - Danijos karalienės darbo rezidencijos rūmais, Gefiono fontanu, Kristianija, aplankome Undinėlės skulptūrą ir senamiestį, kt., sužinome įdomias istorijas. Po to - vizitas į "Carsberg" alaus daryklą. Ten pasveikiname mūsų Praną su gimtadieniu.

Visą popietę tyrinėjame Kopenhagos botanikos sodą, o po to - Rosenborg pilies sodą (gaila tik, kad rožės jau nužydėjo).

Vakarop nuvykstame į Horsholm'ą, ilgai ieškome Charlottenlund arboretumo. Ten visus pirmiausiai sužavi japoninių sedulų (Cornus kousa) žydėjimas.

Liepos 11-osios priešpietis skirtas susipažinimui su dviejų pilių parkais labai panašiu pavadinimu - Frederiksborg ir Fredensborg. O jie skiriasi tuo, kad pirmasis nedidelis, antrojo pilyje nuolat gyvena Danijos karalienė Margrethe II-oji. Tik liepos mėnesį ji išvyksta į vasaros rezidenciją, tada pilis atveria duris visiems norintiems iš arti pamatyti karalienės kasdieninę aplinką (o ta aplinka tikrai karališka Kiss). Kol vaikštome lauke po karalienės sodą ir daržą, mus labai  nuprausia stiprus lietus.

Po karališkųjų apartamentų grįžtame į žemiškuosius reikalus - važiuojame į Aldershvile sodo centrą Bagsværdvej miestelyje. Medelyno šeimininkas mūsų jau laukia su vaišėmis ir trumpa ekskursija po prekyvietę. Augalų daug ir įvairių, bet kainos - ne mums, o skandinavams įkandamos (na, gal dar naujiesiems rusams)...

Vakarop važiuojame į Louisiana modernaus meno muziejaus parką. Deja, anksčiau parkas buvo laisvai lankomas, o dabar nebe; kai kurie iš mūsų krapšto daniškas kronas, o kiti pasivaikšto jūros pakrante.

Liepos 12-ąją važiuojame vis labiau į Danijos šiaurės vakarus, kol pasiekiame Thisted miestelį. Čia ilgokai užtrunkame. Pirmiausiai aplankome Ole ir Grethe Heides medelyną, kur mus labai maloniai pasitinka garbaus amžiaus šeimininkai ir aprodo savo medelyną. Vėliau jie pakviečia mus nuvykti į patį miestelį. O ten, sunku patikėti, bet išvystame didelį lietuvišką medinį kryžių, mozaika sudėliotą Vyčio figūrą ir paminklą Lietuvos laisvės gynėjams. Ir visa tai giliame Danijos užkampyje ! Pasirodo, šiuos ženklus paliko lietuviai karo ir pokario metu. Sugiedame Tautinę giesmę, išravime piktžoles, nusifotografuojame ir... pradedame grįžinėti link Lietuvos. Nakvojame dar Danijoje.

Liepos 13-ąją vėl atvažiuojame į Švediją. Kurortiniame Ronneby miestelyje pavaikštome po Brunnsparken parką, jo japoniškąjį sodelį. Po to vėl važiuojame, važiuojame. Taip pat ir liepos 14-ąją. Per pietus atvykstame į Stokholmą, ten kelios laisvos valandos aplankyti L.Vazos nuskendusį laivą-muziejų arba nupirkti lauktuvių namiškiams.

Vakarop keltu išplaukiame į Rygą. Rygoje būname liepos 15-osios dienos ryte. Į autobusą - ir į Lietuvą. Po pietų mes jau Kaune. Namai namučiai Laughing...

Kelionės nuotraukas galima pasižiūrėti skirsnyje "Foto galerija"