Pradžia Naujienos Naujienų archyvas

KELIONĖS ĮSPŪDŽIAI IŠ ANGLIJOS IR ŠKOTIJOS

Spausdinti

Liepos viduryje dendrologai ir jų bičiuliai grįžo iš 9 dienų kelionės po Anglijos ir Škotijos parkus, botanikos sodus ir pilis

Liepos 6 dieną atskridome iš Kauno į Angliją. Mus pasitiko visai ne angliškas oras - visas kelionės dienas buvo karšta ir nelijo.

Tą pačią dieną dar spėjome aplankyti Cambridge (Kembridžo) universiteto botanikos sodą ir jo įspūdingą medžių kolekciją: dideles šermukšnių, kedrų ir metasekvojų kolekcijas; išlikusią juodųjų pušų alėją, sodintą dar XIX a. Č.Darvino mokytojo; du alpinariumus ir kt. – viso čia auga virš 10000 taksonų.

Vakare Lietuvos laiku 21.00 val. kažkokio miestelio prekybos centro kieme sugiedojome Tautinę giesmę.

Liepos 7 dieną kirtome Škotijos sieną. Jos sostinės Edinburgh'o botanikos sodas didžiuojasi alpinariumu ir gausia augalų kolekcija, surinkta ekspedicijų Himalajuose ir Kinijoje metu. Pats miestas buvo gausus turistų, taip pat buvo galima sutikti škotų, apsirengusių savo nacionaliniais rūbais kiltais (languotais sijonais).

Po pietų įveikėme nemažą atstumą pėsčiomis, kad pamatytume Drummond pilies sodų grožybes. Ši 500 metų amžiaus pilis yra privati, bet šeimininkai vasarą leidžia grožėtis jos apželdinimu visiems norintiems. Įspūdingai atrodė kruopščiai tvarkomi gėlynai bei keliolikos metrų aukščio medžiai, apkarpyti labai originaliomis formomis.

Vakare mažais kaimo keliukais su dviaukščiu autobusu atvingiavome iki vieno seniausio Europos medžio - tai europinio kukmedžio Fortingall kaimelyje, kuris auga bažnyčios kieme. Manoma, kad jam gali būti apie 5000 metų.

Liepos 8 dieną toliau keliavome po Škotiją. Apsilankėme Benmore botanikos sode. Tai senovinė pilis su milžinišku sodu, įkurtu pušyne ant kalno šlaito. Jau nuo įėjimo apstulbino milžiniškų mamutmedžių alėja. Sodas didžiuojasi viena puikiausių spygliuočių kolekcijų pasaulyje, pradėta rinkti XIX a. pr., o ypač didžiuojasi rododendrų kolekcija (viena iš gausiausių pasaulyje) ir didžiuliu alpinariumu (virš 5000 augalų rūšių).

Liepos 9 dieną vėl sugrįžome į Angliją. Dar vienas labai įdomus parkas - tai Westonbirt sodai - vieni seniausių ir gausiausių Anglijoje. Teritorija užima virš 200 ha, čia auga virš 18 tūkst. medžių ir krūmų. Seniausi medžiai – grupė liepų, kurioms yra virš 2000 metų. Taip pat šiame sode auga apie 100 ypatingai retų medžių, kurie natūralioje gamtoje jau nebeegzistuoja arba yra ties išnykimo riba.

Po pietų atvykome į vieną lankomiausių turistinių objektų Anglijoje - tai Stonehenge, galbūt todėl, kad tai vienas pačių svarbiausių priešistorinių statinių Europoje, pastatytų prieš 5-4 tūkstančius metų. Tai buvusi didžiulė astronominė stebykla, kurią sudaro ratu išdėstyti didžiuliai akmeniniai žiedai. Vieta tikrai įspūdinga ir mistiška. Kažkodėl net mūsų autobusas sustreikavo ir ilgai nenorėjo pajudėti iš vietos.

Liepos 10-oji ir Anglijos sodų klasika - sero Harold Hillier sodai ir medelynas, išskirtinė vieta augalų mylėtojams. 11 tūkst. taksonų ir 13 Nacionalinių augalų kolekcijų – vien šie skaičiai kalba patys už save. Ši vieta sukurta ne tik gamtos mokslų tyrėjams, bet ir visiems smagiai praleisti laiką.

Harcourt arboretume užtrukome neilgai (deja), nes labai spaudė laikas. Šis arboretumas priklauso Oxford'o botanikos sodui, į kurį taip skubėjome. Nes parkai ir botanikos sodai Anglijoje, deja, dirba trumpai - iki 17.00-18.00 val. Pastarasis – pats seniausias Britanijos botanikos sodas (įkurtas 1621 m.). Sodas nedidelis, bet jame yra virš 7000 taksonų. Jame taip pat yra Nacionalinė karpažolių kolekcija, pelkių sodas, papartynas ir kt.

Vakare atvykome į Londoną. Ir išskubėjome susipažinti su naktiniu miestu. Big Ben'o bokštas su laikrodžiu, Parlamento rūmai, Westminster'io abatija, kur tuokiasi ir laidojami karaliai, apžvalgos ratas "Londono akis", Waterlo tiltas, Temzės upė ir kt. - Londonas net ir 2 ar 3 val. nakties  nemiega.

Liepos 11 dieną po naktinės ekskursijos miego labai trūko, bet atvykus į Hever pilies sodus miegai greitai išsisklaidė nuo rožių žydėjimo ir kvapų. Tokių rožynų, gėlynų ir sodelių, ko gero niekur neteko matyti. Pati pilis skaičiuoja jau virš 700 metų ir daug mačiusi karališkų intrigų ir kovų.

Po pietų buvo laisvas laikas savarankiškam susipažinimui su Londono įžymybėmis, muziejais ir alaus ypatybėmis.

Liepos 12 dieną - Kew Gardens, Karališkieji botanikos sodai – ko gero, tai reikšmingiausias botanikos sodas pasaulyje, neturintis sau lygių pagal augalų kolekcijas. Apie jį būtų galima daug pasakoti, bet geriausia bent sykį gyvenime pamatyti. Po pietų ilgai ir nesėkmingai ieškojome dar vienų labai įdomių sodų - Whisley. Suradome tik darbo dienai baigiantis, tai tik keletui laimingųjų pavyko nors trumpam pamatyti jo įdomybes.

Visą liepos 13 dieną praleidome Hampton Court Palace Flower Show. Tai po garsiosios Chelsea parodos antra pagal lankytojų skaičių parodų Anglijoje, bet didžiausia pagal plotą pasaulyje gėlių ir dekoratyvinių augalų paroda-šou, vykstanti kasmet liepos mėn. Joje kaip visuomet buvo pristatomos naujausios dekoratyvinių augalų, ir ypač gėlių veislės. Virš 90 žinomiausių Didžiosios Britanijos medelynų pristatė ir prekiavo savo produkcija. Taip pat buvo didžiulė įvairiausių sodo (ir ne tik) reikmenų mugė bei parodos; taip koncertai, šou ir dar daug kitų įdomybių.

Liepos 14 dieną parskridome namo.

Deja, nepavyko aplankyti planuotų David Austin rožių sodo bei Holker Hall pilies sodų. Tad teks į Jungtinę Karalystę dar sugrįžti, nes dar daug daug ko nepamatėme...

Daugiau nuotraukų iš kelionės galima pamatyti Foto galerijos skiltyje. O taip pat interneto adresu galite pamatyti daug ir kokybiškų Bronislovo Ambrozo fotografijų:

Benmore                                                                       Drummond